Biniam Girmay fra Eritrea vinder som den første afrikaner den belgiske klassiker Gent-Wevelgem. Video: Intermarché-Wanty-Gobert.

Biniam Girmay fra Eritrea vinder som den første afrikaner den belgiske klassiker Gent-Wevelgem. Video: Intermarché-Wanty-Gobert.

Karriere

Korkprop stoppede Afrikas største cykelkomet

Afrikanske cykelryttere er et særsyn i internationale landevejsløb, men ryttere fra ét bestemt land markerer sig: Eritrea.

Det seneste stjerneskud på to hjul fra Eritrea, et lille, isoleret og krigshærget land på Afrikas Horn, er Biniam Girmay. Han blev kåret som Afrikas bedste cykelrytter i 2020 og 2021 af cykelløbsarrangøren fra Gabon, Tropicale Amissa Bongo.

Første afrikaner på podiet

Med sin førsteplads i årets 10. etape i Giro d’Italia og den belgiske klassiker Gent-Wevelgem markerer Girmay sig inden for professionel landevejscykling i Europa. Han er den første afrikaner, der har stået øverst på Gent-Wevelgems sejrsskammel.


Jeg husker, da jeg krydsede målstregen. Jeg tror stadig ikke på det - det er ikke et nemt løb.
- Biniam Girmay, cykelrytter, Intermarché-Wanty-Gobert.


Girmay er ikke den eneste, der udmærker sig på den internationale cykelscene. I 2015 kørte Merhawi Kudus og Daniel Teklehaimanot Tour de France som de to første eritreiske ryttere. Teklehaimanot tog den prikkede bjergtrøje.

"Afrikas svar på Nordkorea"


Cykling er en attraktiv vej ud af fattigdom og en legal dør til et bedre liv for de unge mænd, der klarer sig igennem nåleøjet i Eritrea. Et land mange flygter fra. En af grundene er, at unge mænd står til rådighed for militæret det meste af livet, forklarer Stig Jensen, lektor ved Center for Afrikastudier på Københavns Universitet.

”Eritrea er et dybt undertrykkende land. Nogle kalder det "Afrikas svar på Nordkorea," siger han.

Italienske kolonimagt kom med cykler


Eritrea var en italiensk koloni fra 1890 til 1941, og det var den italienske kolonimagt, der introducerede cykling til landet. Italien så primært deres kolonier som steder, de kunne eksportere særligt den fattigste del af befolkning til, forklarer Jensen.

”Derfor var der rigtig mange fattige fra især Syditalien, der blev sendt til Eritrea. Og de kom rundt ved at cykle,” siger Jensen og forklarer videre, at ”Eritrea er et af de steder i Afrika, hvor cyklen blev introduceret meget tidligt.”

Det førte til, at folk fra Eritrea begyndte at cykle, fordi det var en nem måde at komme rundt på.

Folk i Eritrea fandt også ud af, at cykling ikke bare handlede om at komme fra A til B, men at man også kunne lave konkurrencer. Og på den måde blev de dygtige til at cykle i Eritrea, forklarer Jensen.
 
En anden grund til, at ryttere fra Eritrea kører på niveau med nogle af verdens bedste, er, at landet har høje bjerge og tynd luft at træne i.

Biniam Girmay under Tour de La Provence.
Foto: Marianne Casamance/Wikimedia Commons

Korkprop i øjet


Uheldigvis blev Girmays 2022-planer sat på pause, da han fik en korkprop fra en flaske mousserende vin i øjet på podiet efter etapesejren i Giro d’Italia.
 
Girmay er stærkt tilbage på landevejene, men prioriterer ikke årets Tour de France. Han forventes at køre VM i Australien til september.

Publiceret:
14/7/2022
Mathilde Utzon
Journalist
mathilde@tingenesverden.dk